1NEWS – ΝΕΑ ΚΑΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Υγεια

Τι γνωρίζουμε μέχρι στιγμής για τις θρομβώσεις από τα εμβόλια


Όπως διαβάσαμε χθες, μετά το εμβόλιο της Οξφόρδης/AstraZeneca, ήρθε η σειρά του μονοδοσικού εμβολίου της Johnson & Johnson (J&J) να πάρει μέρος στο… σήριαλ των θρομβώσεων, καθώς ανακοινώθηκε η αναστολή χορήγησής του στις ΗΠΑ έπειτα από την εμφάνιση έξι περιστατικών μεταξύ των περίπου 7,2 εκατομμυρίων ανθρώπων.

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκων (ΕΜΑ) εκτιμά ότι στην περίπτωση της ΑΖ πρόκειται για μία πολύ σπάνια παρενέργεια μετά την πρώτη δόση του εμβολίου, ενώ είναι ακόμη νωρίς να εκτιμηθεί κατά πόσο κάτι ανάλογο πιθανώς ισχύει για το εμβόλιο της J&J.

Σύμφωνα με την Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών της Ελλάδας, «ο κίνδυνος σοβαρής νόσησης και θανάτου από Covid-19 είναι συντριπτικά μεγαλύτερος από τον κίνδυνο ενδεχόμενης εκδήλωσης θρόμβωσης με θρομβοπενία μετά από εμβολιασμό, ιδιαίτερα σε ηλικίες μεγαλύτερες των 30 ετών».

Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα ασυνήθιστο είδος θρόμβωσης των αγγείων, συνήθως στον εγκέφαλο, η οποία συνδυάζεται με χαμηλά επίπεδα αιμοπεταλίων (θρομβοπενία) και πιθανώς αιμορραγία. Παρουσιάζεται, κυρίως, σε ανθρώπους κάτω των 60 ετών, με μεγαλύτερη συχνότητα σε γυναίκες από ό,τι άνδρες, αν και εν μέρει αυτό πιθανώς οφείλεται στο ότι μπορεί απλώς να έχουν εμβολιαστεί περισσότερες γυναίκες αναλογικά με τους άνδρες, καθώς, για παράδειγμα, σε πολλές χώρες αποτελούν μεγαλύτερο ποσοστό του υγειονομικού προσωπικού και των εργαζόμενων στις μονάδες φροντίδας.

Η επιστημονική κοινότητα δεν γνωρίζει ακόμα γιατί οι νεότεροι φαίνεται να έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα θρόμβωσης από ό,τι οι ηλικιωμένοι. Στην περίπτωση της J&J συγκεκριμένα, οι θρομβώσεις εμφανίστηκαν σε γυναίκες 18 έως 48 ετών, μέσα σε ένα χρονικό «παράθυρο» έξι έως 13 ημερών μετά τον εμβολιασμό.

Ακόμη δεν υπάρχει σίγουρη εξήγηση για την εμφάνιση της θρόμβωσης και της θρομβοπενίας, ούτε έχει βρεθεί ασφαλής τρόπος πρόβλεψης ποιος μπορεί να την εκδηλώσει. Στην περίπτωση της ΑΖ πολλοί από όσους εμφάνισαν τέτοιο πρόβλημα βρέθηκαν θετικοί σε αντισώματα, τα οποία προσκολλώνται σε ένα μόριο (PF4) που απελευθερώνεται από τα αιμοπετάλια.

Υπάρχει πιθανότητα, λένε οι ειδικοί, το εμβόλιο να πυροδοτεί -με κάποιο τρόπο- σε πολύ λίγους ανθρώπους την παραγωγή τέτοιων αντισωμάτων, τα οποία προκαλούν πολλαπλούς μικρούς θρόμβους στο αίμα, με παρεμφερή τρόπο που παρόμοια αντισώματα μπορούν να πυροδοτηθούν από τη θεραπεία με ηπαρίνη.

Μερικές χώρες πάντως, εξέδωσαν οδηγίες για να γίνεται τεστ αντισωμάτων αιμοπεταλίων σε περίπτωση που κάποιος έχει συμπτώματα που παραπέμπουν σε θρομβωτικό σύνδρομο μέσα σε δύο εβδομάδες μετά τον εμβολιασμό του. Αν κάποιος βγει θετικός, θα πρέπει να κάνει την ίδια θεραπεία που δίνεται σε όποιον έχει παρουσιάσει κάτι ανάλογο μετά τη χορήγηση ηπαρίνης.

Εν κατακλείδι, το θρομβωτικό σύνδρομο είναι τόσο σπάνιο, που όσοι το εμφανίζουν, πιθανότατα έχουν κάποιον άλλο -άγνωστο έως τώρα- ιδιοσυγκρασιακό ή βιολογικό παράγοντα που τους καθιστά ευάλωτους.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ


Source link

Σχετικές αναρτήσεις

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Δεχομαι Διαβαστε περισσοτερα